Breaking

Post Top Ad

Your Ad Spot

Saturday, January 05, 2019

Peristiwa Hilful Fudhul


TAHALUF

Peristiwa Hilful Fudhul disebut dalam beberapa kitab antaranya kitab-kitab sirah seperti Ibn Hisyam, Rahiqul Maqhtum Al Mubarakfury, Ibn Ishaq yang menceritakan peristiwa tersebut secara panjang. "Semasa Nabi SAW berusia sepuluh tahun, terjadi peperangan yang terkenal dengan peperangan Fujjar (peperangan penjahat) kerana pelanggaran hukum di bulan-bulan haram, pihak pertama adalah pihak Quraisy dan Kinanah yang kedua adalah Qais bin Illan. Ketua kabilah bagi Quraisy dan Kinanah adalah Harb bin Umaiyah kerana status beliau yang tinggi di kalangan masyarakat Quraisy serta faktor usia beliau. Kemenangan pun silih berganti antara kedua belah pihak,di awalnya pada pihak Qais bin Ilan kemudian pada pihak Harb bin Umaiyah, yang pada saat itu Rasulullah SAW turut serta dalam peperangan di mana Baginda menyediakan anak-anak panah bagi bapak saudaranya.

Lanjutan daripada peristiwa peperangan Al Fujjar, telah diadakannya satu perjanjian di dalam bulan Zulqaidah, salah satu bulan haram. Pada bulan itu dijemput tokoh kabilah-kabilah Quraisy dari Bani Hasyim, seperti Abu Abdul Mutholib, Asad bin Abdul Uzza, Zuhrah bin Kilab, Taiyim bin Murrah, Kesemuanya itu berkumpul di kediaman Abdullah bin Jadaan Al-Taimy, kerana faktor kedudukan yang amat dihormati dan usia beliau di antara mereka semua, di dalam perjanjian tersebut mereka bersetuju untuk berjanji bagi memihak kepada siapa saja yang dianiaya dan dizalimi serta bertindak kepada penganiaya tersebut. Bahkan Rasulullah SAW menyebutkan "perjanjian yang menyenangkan hatiku, lebih dari kesenanganku terhadap unta-unta gemuk, sekiranya setelah Islam datang aku diajak mengadakan persetujuan seperti itu, pasti kusambut dengan baik"

Perjanjian yang menafikan [meniadakan] semangat kefanatikan jahiliyah yang biasanya timbul dari perasaan ashobiyah kebangsaan atau sukuisme (perkabilahan) disebutkan bahawa sebab disepakatinya perjanjian ini adalah lantaran seorang pedagang dari Yaman bernama Zubaid ditipu oleh penduduk Mekkah oleh kerana barang dagangan yang dibawa pedagang tersebut telah dibeli oleh Als Ibnu Wail Al Sahmi namun harganya tidak diselesaikan oleh penduduk Mekkah. Ketika pedagang tersebut meminta tolong kepada sekutunya yaitu Abdul Al Dar, Makhzum, Jumah, `Adi,dan para penduduk Mekkah tidak ada seorang pun yang mempedulikannya. Oleh kerana itu dia menulis sebuah syair dan membacanya dengan keras, kemudian Al Zubair bin Abdul Muthalib bangun dan bertindak "Apa kalian ini semua bisu? Kemudian dengan hal itu mereka yang telah mengikat janji Hilful Fudhul segera bertindak menemui Al A'as bin Wail dan mengambil barang dagangan lelaki dari yaman tersebut kemudian memulangkan kepadanya, setelah mereka menyepakati perjanjian Al Fudhul Tersebut.

Dari sini kita boleh ambil ibrah [pelajaran] yang jelas dari peristiwa hilful fudhul di atas, bahawa Rasulullah SAW semenjak sebelum menjadi Nabi pun telah berusaha membenteras kezaliman yang beliau sendiri berusaha menjadikan hilful fudhul sebagai salah satu jalan untuk membenteras kezaliman tersebut. Lantas apa perbezaan hilful fudhul dengan demokrasi yang di sana sebahagian alasan para tokoh parti dan kaum hizbiyyun saat ini adalah untuk membenteras kezaliman dengan berkerjasama dengan orang-orang kafir dan lainnya, seperti juga Nabi berkerjasama dengan musyirikin Quraisy saat itu?

My Prayer, Life and Death… for Allah

No comments:

Post a Comment

Post Top Ad

Your Ad Spot

Laman-Laman