Breaking

Post Top Ad

Your Ad Spot

Friday, February 24, 2012

Penyimpanan Data Secara Online

15 Best Free Online Penyimpanan Data & Perkhidmatan Sandaran

 

Ini adalah pos saya yang pertama dalam siri ini. Ia adalah satu senarai yang senang, kedai sehenti jika anda suka, Freemium terbaik data Ruang Simpanan Online, Perkongsian Fail, penyegerakan File dan perkhidmatan Sandaran. Ok! Saya akui, TIDAK terdapat perkhidmatan yang benar-benar bebas.

 

Semua orang perlu untuk membuat sandaran data penting dalam satu cara atau yang lain. Kaedah yang paling selamat membuat sandaran data penting adalah untuk membuat sandaran pelbagai: kepada pemacu luar dan juga kepada perkhidmatan storan dalam talian.

 

Kini, pemacu luaran harga berpatutan. Tapi mengapa kita perlu membuang duit untuk hanya menyimpan fail yg kita boleh buat secara online. Sebagai contoh SkyDrive menyediakan ruang sebanyak 25GB secara percuma dan kalau anda mahu lebih ada 2 cara untuk mendapatkan storan yang besar iaitu:

 

1) menggunakan satu email mendaftar kepada semua penyedia di bawah (kecuali Mega Upload-data akan padam jika tidak aktif/login dalam masa 90 hari dan 4 shared data akan padam jika tidak login melebihi 30 hari, masing-masing menyediakan storan percuma 200GB dan 10GB), anda akan mendapat storan sebanyak 116GB ATAU

 

2) menggunakan email berbeza jika 4 email sudah dapat 100GB di SkyDrive. Sudah cukup besar!

 

Kebaikan storan online ini ialah sebagai backup dan anda boleh akses di mana-mana asalkan ada khidmat internet dan tidak perlu bersusah payah membawa hard disk.

 

Perkara yang perlu dipertimbangkan

 

Terdapat beberapa perkara untuk mempertimbangkan apabila menyimpan data dalam talian:

  •     Keselamatan data yang tersimpan dan data semasa transmisi.

  •     Ruang Simpanan had saiz.

  •     Kebolehpercayaan dan kredibiliti pembekal perkhidmatan yang anda pilih.

  •     Keupayaan untuk mengautomasikan sandaran.

  •     Sokongan pelanggan.

  •     Sekatan ke atas saiz fail dan / atau sambungan fail.

  •     Sekatan ke atas download / kelajuan upload.

  •     Sekatan ke atas lebar jalur setiap hari.

  •     Tamat fail yang disimpan. (ini merujuk kepada khidmat yang ditawarkan oleh mega upload dan shared)


 

Kriteria

Saya ingin menegaskan bahawa semua perkhidmatan yang disenaraikan di bawah,

  •     Menawarkan perkhidmatan Freemium (PERCUMA!)

  •     Menawarkan sekurang-kurangnya 2GB simpanan dalam talian untuk Free.


 

Terdapat terlalu banyak perkhidmatan simpanan dalam talian yang sedia ada dan ia boleh mengelirukan. Selepas penyelidikan, di sini terdapat beberapa perkhidmatan terbaik freemiumsimpanan dalam talian yang saya dapati.

 

 

Freemium Perkhidmatan teratas

 

  1. SugarSync.com adalah sandaran dalam talian, sync fail, dan perkhidmatan perkongsian. Dengan SugarSync anda mendapatkan penyimpanan awan selamat untuk semua fail anda - dokumen, muzik, foto, dan video. Menyediakan 5GB penyimpanan Percuma.

  2. SpiderOak.com menyediakan sandaran yang mudah, selamat dan digabungkan dalam talian percuma, sync, perkongsian, akses & penyelesaian penyimpanan untuk Windows, Mac OS X, dan Linux. Menyediakan 2GB penyimpanan Percuma.

  3. SkyDrive.com - Online dokumen penyimpanan dan perkongsian fail. Menyediakan 25GBpenyimpanan Percuma.

  4. MyOtherDrive.com - File Sharing, Online Penyimpanan & Backup - Penyimpanan Percuma2GB.

  5. Mozy.com - Penyelesaian Backup dalam talian untuk kedua-dua pengguna Windows dan Mac. Menyediakan 2GB penyimpanan Percuma

  6. IDrive.com - Sandaran dalam talian untuk PC, Mac dan Telefon Pintar termasuk iPhones, beri hitam dan telefon berasaskan Android. Menyediakan 5GB penyimpanan Percuma.

  7. ElephantDrive.com - Online sandaran perkhidmatan. Perkhidmatan ini akan berlangsung di kedua-dua platform Windows dan Mac. Menyediakan 2GB Ruang Simpanan Percuma.

  8. Dropbox.com - Ditubuhkan pada tahun 2007 adalah perkhidmatan berasaskan web file hosting yang menggunakan perkomputeran awan bagi membolehkan para pengguna untuk menyimpan dan berkongsi fail dan folder dengan orang lain di seluruh Internet dengan menggunakan penyegerakan fail. Menyediakan 2GB Ruang Simpanan Percuma.

  9. CX.com - Selamat sandaran, berkongsi, dan sync fail anda di seluruh peranti pelbagai (Mac, Windows, iPhone, Android, Blackberry). Menyediakan 10GB penyimpanan Percuma.

  10. FlipDrive.com adalah Hard Drive Internet anda. Selamat kedai, akses, sandaran, saham dan menguruskan semua fail, dokumen, gambar, kenalan, peristiwa, penanda buku dan mana-mana data dan kandungan lain. Data anda disimpan dalam talian, di lokasi yang selamat, dan disediakan untuk anda pada bila-bila masa, di mana-mana sahaja. Menyediakan SAHAJA 1GBpenyimpanan Percuma.

  11. Box.net - Online perkongsian fail dan pengurusan kandungan. Menyediakan 5GB Ruang Simpanan Percuma. Kelemahan: Tiada Penyulitan Data untuk Akaun Percuma.

  12. ADrive.com - 50GB Ruang Simpanan Online Percuma, Backup Online dan Penyimpanan Awan. Kelemahan: Tiada Penyulitan data untuk akaun Percuma.

  13. 4shared.com - File perkongsian dan Penyimpanan Dalam Talian. Menyediakan 10GBpenyimpanan Percuma. Kelemahan: akaun Percuma anda dan fail anda akan dipadamkan jika anda tidak log masuk selama 30 hari.

  14. OpenDrive.com - Content Management Online Penyimpanan, Backup & Awan perkhidmatan yang membolehkan anda menyimpan, backup, sync, bahagian, Hotlink, menjual atau bekerjasama dalam fail anda di dalam awan. Menyediakan 5GB penyimpanan Percuma. Kelemahan: Tera Air Imej, Tiada Penyulitan Data untuk Akaun Percuma.

  15. Megaupload - Perkongsian Simpanan & File Online - Penyimpanan Percuma 200GB - Kelemahan: File tamat selepas 90 hari untuk Akaun Percuma. AMARAN!!!-Pada 19 Januari, 2012 - Kerajaan AS meletakkan perniagaan  MegaUpload dengan tuduhan-tuduhan jenayah cetak rompak, maka mereka berada di luar ...


Rujukan:

PCMag - IDrive Review & Penilaian (10 Mac 2011)

PCMag - SugarSync: Review & Penilaian (23 Mac, 2009)

PCMag - MyOtherDrive: Review & Penilaian (30 Mac, 2009)

PCMag - Dropbox: Review & Penilaian (25 Mac 2009)

 

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment

Post Top Ad

Your Ad Spot

Laman-Laman