Breaking

Post Top Ad

Your Ad Spot

Thursday, February 09, 2012

Wordpress Vs Joomla Vs Drupal

Oleh: Ustaz Hashim Almaranji


Salam. Ini sekadar pandangan seorang pentadbir/pengurus laman web amatur!


Ketika saya mahu memulakan weblog (web + blog) Inilah Islam Dot Com, saya mencuba 3 CMS percuma yang saya biasa dengannya. Akhirnya saya memutuskan untuk menggunakan wordpress kerana saya perlukan gabungan blog dan juga laman web yang saya istilahkan sebagai weblog (terma saya sendiri). Walau bagaimanapun untuk panduan rakan-rakan, saya kemukakan satu perbandingan antara ketiga open source CMS ini untuk mengambilkira kegunaan masing-masing bergantung kepada keperluan kita. Apa yang menarik ketiga-tiganya adalah 'open source' CMS (Content Management Systems).


Pada satu ketika para bloggers di seluruh dunia terhalang untuk menulis perbandingan antara tiga Sistem Pengurusan Kandungan CMS utama iaitu Wordpress, Joomla dan Drupal sehinggalah sekarang ini ramai yang menulis tentang itu. Kini ramai pengguna mula berkongsi pengalaman dan mengemukakan sebab-sebab mengapa mereka memilih perisian CMS tersebut di atas dan tidak kurang ramai orang tidak mengetahui sebab-sebab penting mengapa seseorang boleh memilih salah satu CMS berbanding dengan yang lain.


Jadi saya ingin berkongsi sedikit pengalaman dengan ketiga-tiga CMS ini yang mungkin boleh membantu anda dalam memilih mana satu CMS yang paling sesuai untuk anda.


Latar belakang, Sejarah dan Pengalaman


Oleh kerana majoriti orang membincangkan Wordpress, Joomla dan Drupal sebagai tiga Sistem Pengurusan Kandungan (CMS) terbaik, saya ingin berkongsi pengalaman saya menggunakan ketiga-tiga sistem sejak tahun 2005 dan tahu selok-belok sebenar sistem (walaupun masih lagi novice). Saya tidak akan memberikan anda statistik yang berdasarkan penyelidikan ... Saya memberikan anda maklumat daripada pengalaman pertama tangan.


Hanya dalam 2 tahun yang lepas telah Wordpress sebenarnya mula melangkah sebagai CMS sebenar. Bagaimanapun dua lagi, Drupal dan Joomla, sentiasa telah berusaha memenangi hati para pengguna kerana kedua-duanya adalah sumber terbuka, dan kedua-duanya banyak dibangunkan dengan beribu-ribu ahli dalam komuniti mereka untuk membantu membangunkan dan memperluaskan kemungkinan penggunaan bagi setiap CMS tersebut. Manakala Wordpress dianggap tertindas dalam perang CMS tapi yang pasti dialah raja perisian blog.


Walau bagaimanapun, masing-masing mempunyai kelemahan dan masing-masing mempunyai kekuatannya (yang saya akan jelaskan di bawah) dan anda boleh membina apa-apa jenis laman web dengan salah satu CMS berkenaan. Saya telah membina blog dengan Joomla dan saya telah membina laman web shopping cart dengan Wordpress. Ia bergantung kepada apa yang anda perlukan, kebiasaan anda dengan sistem dan berapa lama anda perlu bekerja pada program itu. Sebenarnya, itu adalah perkara yang disalahfahami oleh orang ramai.


1. Wordpress hanya untuk blogging? Benarkah?

Wordpress adalah satu sistem yang sangat baik untuk digunakan bagi mewujudkan sebuah laman web yang selama ini ia sering bermain di kepala hanya semata-mata blog. Tahukah anda ia boleh dikonfigurasikan untuk bekerja dalam banyak cara lain yang menarik sebagai laman web. Saya lebih suka menamakannya sebagai gabungan laman wen dan blog yang saya istilah sebagai WeBlog. Wordpress lebih dari sekadar blog malah anda boleh mempunyai sebuah laman web yang akan membolehkan anda dan pekerja anda mempunyai laman web dalaman (intranet) untuk berkongsi nota, mendokumenkan tugas dan menulis tentang apa yang berlaku. Oleh kerana Wordpress mudah untuk digunakan dan sebahagian daripada masyarakat sudah biasa dengan itu, ia adalah satu penyelesaian yang jelas. Memasang Wordpress pada pelayan membolehkan mengakses dengan cepat dan mudah dari mana-mana sahaja dengan sambungan internet dan tidak perlu menjadi expert Wordpress bagi mengendalikannya.


Adalah penting untuk mengetahui bahawa Wordpress amat mudah untuk digunakan dan di'setup' dan sistem ini lebih mudah dan cepat berbanding dengan Drupal dan Joomla. WP telah dibangunkan untuk bekerja sebagai blog, kemudahan komen yang telah dibina ke dalam sistem, serta perkhidmatan ping, beberapa blogger profil, jejak balik dan banyak lagi.


Perlu diingat Wordpress, bagaimanapun, tidak boleh digunakan untuk segala-galanya. Saya mempunyai sedikit pengalaman membina shopping cart menggunakan Wordpress. Ia sepatutnya digunakan cara yang tertentu tanpa pengubahsuaian kerana apa saja pengubahsuaian yang kita buat ketika menyediakan shopping cart memungkinkan berlakunya bugs. Anda akan dapati banyak pengguna WP yang mengadu bahawa WP tidak mesra pemaju (developer)-kerana apabila pemaju melakukan pengubahsuaian (yang dikehendaki oleh pelanggan) terhadap WP menyebabkan seluruh laman anda akan lenyap begitu sahaja. Wordpress sesuai untuk pengguna biasa yang kurang mahir tentang skrip atau pemaju yang novice seperti saya..huhuhu.


Kebaikan Wordpress




  • Mudah untuk digunakan - Tidak perlu untuk pengubahsuaian

  • Sangat baik untuk blog atau berkongsi pemikiran dengan cara yang berjujukan

  • Malah warga emas yang paling pengguna boleh mendapatkan memahamkan dengan cepat


Kelemahan Wordpress 




  • Tidak mesra pemaju (not developer friendly)

  • Komuniti lebih suka komplen (complaint)

  • Upgrade membawa lebih banyak bug daripada perbaikan


2. Drupal adalah untuk para pemaju (developer) ibarat  gula-gula kepada kanak-kanak


Jika anda jenis orang yang lebih sukakan kod kandungan halaman anda daripada menggunakan Editor WYSIWYG, atau jika anda menikmati Tweaker kod yang membentuk rangka kerja sebuah laman web, maka Drupal mungkin untuk anda.  Sistem pengurusan kandungan yang canggih ini yang lebih dekat menyerupai platform pemaju dari satu CMS tradisional dan dia lebih sesuai untuk para pemaju (developer) yang akan develop laman web yang lebih 'customised' (ikut kehendak). Menariknya, sebagai pemaju yang lebih mesra tidak secara automatik menjadikan ia pengguna lebih mesra - sebenarnya pemaju perlu bekerja keras untuk mendapatkan hasil atau produk akhir yang cukup berbaloi. Untuk saya yang bukan sebagai developer ia akan memakan masa yang panjang.


Terdapat puluhan tag lanjut dan fungsi yang boleh digunakan untuk membangunkan laman menggunakan Drupal berbanding di Wordpress malah Joomla. Setiap nod yang mempunyai set arahan dan tag yang boleh diletakkan di tempat lain untuk memanipulasi fungsi tapak sendiri, dan ini menjadikan pengalaman yang sangat sengit (sama ada anda tahu atau tidak apa yang anda lakukan). Bagi mereka yang tidak berfikiran sebagai pemaju/developer, ini boleh menjadi ujian kesabaran kehidupan anda...mungkin akan berakhir dengan ubah suai laman yang berpanjangan kecuali anda seorang yang expert sebagai developer...pengalaman saya..bukan untuk saya!


Kebaikan Drupal 




  • Sangat mesra Pemaju (extremely developer friendly). Jika saya sukakan kod, saya akan memilih sistem ini.

  • Komuniti yang kukuh untuk membantu membezakan puluhan (ratusan) fungsi dan tag yang ada.

  • Boleh digunakan untuk mewujudkan beberapa laman web yang benar-benar hebat yang boleh mengatasi prestasi majoriti laman web lain di luar sana.


Kelemahan Drupal 




  • Tidak sangat pereka dan mesra pengguna. Adalah sukar bagi seseorang yang mempunyai sedikit pengetahuan kod untuk membuat laman web yang diperlukan untuk melakukan perkara yang sangat 'cool' yang Drupal terkenal kerananya.

  • Drupal banyak mempunyai tema (theme design) kerana ia disediakan oleh pemaju drupal sendiri bukan pereka tema.

  • Menyedia dan menyiapkan laman web Drupal melibatkan kos lebih banyak masa dan kewangan berbanding menggunakan Wordpress atau Joomla.


3. Joomla - Mari membina laman web bersama-sama dengan Joomla!


Jika Wordpress untuk pengguna akhir (end user) dan Drupal lebih untuk pemaju, kemudian Joomla! mesti lebih untuk pereka, betul? Jika itulah kesimpulan anda, maka anda berada di landasan yang betul, tetapi saya akan menyimpulkan bahawa Joomla! adalah campuran semua benda-benda itu. Joomla nama sebenarnya, ertinya 'semua bersama-sama' dalam bahasa Swahili (Urdu), dan dalam bahasa arab ia membawa maksud hasil dari campuran semua benda, seperti 1+1, jumlahnya 2. Joomla sebuah CMS yang cukup berkuasa!!


Pereka akan memilih Joomla kerana keupayaan menakjubkan dengan enjin yang boleh menghasilkan laman web yang cukup hebat. Pendatang baru untuk Joomla (dan pengurusan laman web) akan menyukai fakta bahawa sangat mudah untuk digunakan dan sesuai untuk para pemaju di semua peringkat. Para Pemaju akan memilih sistem ini kerana kapasitinya yang besar untuk pembangunan dan penyesuaian tanpa mengubahsuai kod asal. Menarik bukan!


Walau bagaimanapun, ia masih jauh dari sempurna. Ia masih tidak fleksibel berbanding dengan  Drupal dengan kekuatan kodnya. Drupal boleh digunakan untuk mencipta pelbagai laman web satu backend dan pangkalan data sedangkan Joomla kekurangan keupayaan untuk mencipta pelbagai laman.


Dalam perbandingan sisi-sisi dengan Wordpress, Joomla masih mempunyai beberapa cara untuk menjadi mesra pengguna. Dalam banyak keadaan saya dan rakan-rakan yang pentingkan masa dan mesra pengguna di samping memudahkan pengemaskinian, kami lebih cenderung kepada Wordpress mengatasi Joomla.  Ia adalah cukup mudah untuk diajar secara praktikal tetapi tidak cukup untuk  sesiapa sahaja yang ingin belajar belajar (maaf!! time consuming untuk saya sebagai pengguna akhir bukan developer).


Kebaikan Joomla 




  • Mesra untuk semua jenis pengguna - Pereka, Pemaju dan Pentadbir

  • Komuniti besar yang mengkagumkan untuk membantu pembinaan laman web

  • Telah berkembang pesat dan meningkatkan dirinya untuk lima tahun yang lalu


Kelemahan Joomla 




  • Masih tidak mesra pengguna yang cukup untuk semua orang memahami (dan sayalah salah seorang darinya..hehehe)

  • Tidak cukup kuat seperti Drupal, dan agak mengelirukan bagi sesetengah untuk menggunakannya

  • Baru-baru ini dibina semula keseluruhan sistem kepada versi baru 1.5 ke atas dan juga 2.5 sedangkan masih ramai di luar sana menggunakan versi lama  (1.0.x). Migration (perpindahan) kepada versi baru tidak semudah yang kita sangka dan bagaimana pula support kepada versi lama?


Penutup


Bukan hanya satu sistem yang ada yang boleh kita gunakan untuk membina laman web, oleh itu jangan hadkan diri anda kepada satu sistem. Dengan begitu banyak idea dan kegunaan berbeza serta peluang yang boleh didapati dalam setiap CMS, buatlah pilihan yang bijak meskipun saya sendiri lebih sukakan wordpress kerana ia lebih 'user-friendly', mudah kemaskini dengan sedikit belajar.  Isunya, pakah yang anda mahukan? Kalau anda mempunyai bajet antara RM500 ke atas anda boleh dapatkan pereka/pemaju laman web yang canggih dan menarik tetapi saya tidak mahu bazirkan duit RM500, kalau saya boleh bina laman web saya sebagai WEBLOG untuk tujuan menyediakan maklumat kepada umum, terutamanya info mengenai ISLAM.  Apa yang pasti  Joomla, Wordpress dan Drupal adalah perisian percuma dari sumber yang terbuka untuk anda gunakan. Kalau tidak anda terpaksa mengeluarkan wang untuk membeli satu page builder bernilai RM600 atau mengupah orang lain dengan kantung anda bernilai RM500 terpaksa anda korbankan. Persoalan mengapa perlu bayar jika boleh dapatkan perisian secara percuma spt ketiga-tiga CMS yang dibincangkan? Lagipun banyak pelajaran percuma di YouTube untuk anda sentiasa belajar!

No comments:

Post a Comment

Post Top Ad

Your Ad Spot

Laman-Laman